30.03.21r.  Gr. I 

Temat dnia: ,,Wielkanocne Tradycje”

 

CELE OGÓLNE:

– poznanie polskich zwyczajów związanych z Wielkanocą

– poznanie określeń pisanka, kraszanka, święconka

– rozwiązywanie zagadek – łączenie opisu słownego z przedmiotem

 

Piosenka dla dzieci -,,Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”:  https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

 

Baranek, kurczaki, pisanki – rozwiązywanie zagadek J. Wasilewskiej połączone z opisem słownym obrazka.

Rozkładamy na stole obrazki : baranka, kurczaka, pisanek. Czytamy dziecku zagadki. Zadaniem dziecka jest wskazać odpowiedni obrazek.

 

Piosenka dla dzieci- ,,Zając długie uszy ma”https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

Zwyczaje wielkanocne- prezentacja- https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

Ma złociste rogi i kożuszek biały

Nie biega po łące bo z cukru jest cały (Baranek cukrowy)

Wykluły się z jajek, są żółciutkie całe

Będą z nich kogutki, albo kurki małe (Kurczaczki)

Leżą w koszyczku, pięknie ułożone

W kolory i wzory, mocno ozdobione. (Pisanki)

 

,,Pisanki we wzorki”- Prosimy dziecko, aby usiadło, najlepiej na dywanie i naśladowało razem z nami rysowanie na dywanie do wiersza. Dzieci mówią głośno, to co rysują.

 

 

 

Pisanki

Katarzyna Bajer

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki          (dzieci rysują kształt dużego jajka)

kolorowe, malowanie, ładnie układane       (dzieci naśladują rysowanie jajka pędzelkiem)

Pierwsza ma kropeczki                                ( dzieci rysują kropeczki)

druga gwiazdki złote                                   ( dzieci rysują gwiazdki)

a na trzeciej siedzi, malowany kotek          ( dzieci rysują kotka)

W ten wielkanocny, wielkanocny ranek

poukładam w koszu,                                   (dzieci rysują kosz)

śliczne jajka malowane                               (dzieci rysują kształt dużego i małego jajka)

– kolorowe pisanki

 

Dzieci dzielą na sylaby słowa: pisaneczki, układane, kropeczki, złote, siedzi, kotek, ranek, koszu, malowane.

Po wykonaniu ćwiczenia dzieci rysują na kartce pisanki. Zadajemy dzieciom pytanie: Jakie kolory mają Wasze pisanki i ile ich jest? dzieci podają nazwy kolorów i liczą

 

 

Piosenka dla dzieci- ,,Zając długie uszy ma”- https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

,,Kolorowe pisanki i kraszanki”- praca plastyczna. Dziecko otrzymują sylwetę jajka w kolorach:żółtym , czerwonym, zielonym oraz elementy do ozdobienia np.: paski, kropki, kwiatki. Zadaniem dzieci, jest ozdobienie sylwet jaj tak, aby powstały pisanki. Następnie ponownie rozdajemy dzieciom sylwety jajek oraz farby plakatowe, dzieci mogą rysować na nich palcami. Tak powstają kraszanki.

 

,,Gdzie są pisanki i kraszanki”- zabawa orientacyjno – porządkowa. W dowolnym miejscu domu umieszczamy sylwetę pisanki i kraszanki. Dzieci-  jajka biegają swobodnie po sali w rytm dowolnego instrumentu. Na hasło: Gdzie są kraszanki i pisanki?- dzieci biegną do wyznaczonych miejsc.

 

Zachęcamy również do obejrzenia również:

Edukacja zdalna- poznajemy wielkanocne zwyczaje- https://www.youtube.com/watch?v=E1j3X7cfHYk

Zwyczaje wielkanocne- https://www.youtube.com/watch?v=8YparvyssW4